Kiertotalouden ekosysteemit

Työpaketti 2

CICAT2025 tutkimus  tarkastelee kiertotalousekosysteemien syntymistä, dynamiikkaa sekä toimijuutta kiertotalousekosysteemeissä.

Tutkimme ekosysteemejä sekä toimijoita kiertotalouden katalyytteinä.

Tuloksina luomme rakenteellisen kartan kiertotalouden liiketoimintaekosysteemeistä sekä luokittelun kiertotalouden toimijoista ja muutosagenteista.

Mitä tarkoitamme ekosysteemillä?

Kiertotalousekosysteemi on monen toimijan muodostama verkostomainen kokonaisuus, jossa vuorovaikutuksessa olevilla toimijoilla on toisiaan täydentäviä rooleja. Kiertotalousekosysteemin toimijat voivat olla yrityksiä, kaupunkeja, ministeriöitä, yliopistoja, yleishyödyllisiä organisaatioita ja kansalais-kuluttajia. Yksittäinen toimija voi kuulua useaan ekosysteemiin eikä toimijan aina tarvitse edes tiedostaa olevansa osa ekosysteemiä.

Ekosysteemi syntyy yhteisen tavoitteen ympärille. Kiertotaloudessa tavoite voi olla esimerkiksi resurssikierron aikaansaaminen, kiertotalousosaamisen kehittäminen tai kiertotalousliiketoiminnan toteuttaminen. Kiertotalousekosysteemeissä voidaan nähdä piirteitä muista ekosysteemityyppeistä, esimerkiksi innovaatio-, liiketoiminta- tai alustaekosysteemeistä.

Lähde mukaan kiertotalousjuhlaan! - Uusin politiikkasuosituksemme on julkaistu

Suomen Akatemian yhteydessä toimivan strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman CICAT2025-kiertotalouden katalyytit: Innovaatioekosysteemeistä liiketoimintaekosysteemeihin -hanke on julkistanut......

Kestävyyden edistäminen terveydenhuollossa vaatii aktiivisuutta – myös pandemian aikana

Terveydenhuollosta puhuttaessa ei olla totuttu puntaroimaan alan ympäristövaikutuksia. Terveydenhuollon vastuullisuusajattelu on sen sijaan painottunut pitkälti potilasturvallisuuteen, mikä on......

When institutional logics meet: Alignment and misalignment in collaboration between academia and practitioners

#luodaanratkaisujaTutkimuksessa tarkasteltiin, miten yhteistyötä tekevien tahojen erilaiset institutionaaliset logiikat vaikuttavat yhteistyön tekemiseen sekä yhteisen ymmärryksen syntymiseen ja......